28 juli 2014

Moy Bog eller snarare "Panik-Cotehardie"

En vecka kvar till Medeltidsveckan, känner ni pressen?!
Skämt åsido, nu är det slutspurt inför visby och alla jag känner syr som galningar, jag är inget undantag.

Själv fick jag den geniala iden att sy en Moy bog, så där två veckor innan Visby..
Ibland ifrågasätter jag huruvida jag har någon självbevarelsedrift överhuvudtaget. 
http://www.alternaliv.se/histvarld/draekter/1300borgkv/1300borgkv_kjortel.html

Jag är en välldigt känslostyrd person, så när jag exempelvis ser ett tyg så går min tankeprocess så här:

" Åh vilket fint tyg, det här tyget vill bli en Cotehardie
(
eller infoga valfri klänning i medeltida snitt), det måste jag köpa"
Antingen syr jag direkt av tyget, typ så fort jag kommer hem, eller så ligger dte i mitt tygskpå tills jag känner att jag skapat en vision som är tyget värdigt, det är viktigt med värdigheten.
Ofta så går min process till som ovan, men ibland, oftast strax innan medeltidsveckan, så får jag ett genidrag av nördighet och bestämmer mig för att jag behöver ett episkt HK-nörd projekt.

Förra året sydde jag en Kampfrau i tyskt snitt som ni kan beskåda här:
Det tog flera månader och jag har dessutom förbättrat den under det gångna året, så jag ifrågasätter starkt min egen smarthet när jag bestämde mig för att ge mig på Moy Bogen med bara två veckor till godo.

Det var minst sagt överambitiöst, jag kan direkt erkänna att det var konstruktionsmässigt över min nivå, jag har inte lyckats tolka om deras bilder till ett fungerande mönster, så jag förenklade modellen till en Cothardie i stället.

Och tro det eller ej, men jag kommer bli klar i tid, mycket tack vara att jag vart välsignad ( ironi) med 40 graders feber och bihåleinflammation och låg hemma i soffan i 4 dagar, så får man mycket handsömnad gjort.

Det mest spännande med en Cotehardie ( Moy Bog är en form av Cotehardie, ny syr jag visserligen inte en MB men värt att nämna ändå) är alla knappar.
KLänningen har knappar från armbågen och ner, och från höften upp till urringningen.
Dessa knappar görs av tygspillet från klänningen och sys sedan fast i klänningen öppningar. 

Har bara gjort 12 av de cirka 90 knappar jag kommer tillverka till klänningen, men ungefär så här kommer de se ut:
Jag lovar att lägga upp fler bilder i kväll. Fortsättning följer.

Inga kommentarer: